×
سه‌شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۸
۴ ۱۳۹۸/۹/۱۲ ۰۱:۴۴

عملکرد پیام رسان های داخلی در نبود اینترنت جهانی

تاب‌آوری با رشد 30 برابری«با قطعی اینترنت جهانی به مدت 10 روز میزان ترافیک پیام رسان بومی مانند «گپ» نه تنها سه برابر بلکه 30 برابر شد به‌طوری که میزان ترافیک مصرفی ما از 2 گیگابیت بر ثانیه به 40 گیگا بیت بر ثانیه رسید این درحالی بود که ما از نظر سخت افزاری آماده این افزایش 30 برابری ترافیک مصرفی نبودیم.

»مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام رسان بومی «گپ» با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: معمولاً اگر پیام رسان‌های بومی هزار کاربر فعال داشته باشند خود را برای داشتن کاربران دو تا سه برابری آماده می‌کنند و به‌همان مقدار هم سخت افزار آماده نگه می‌دارند تا به کاربران در صورت وقوع فیلتر برخی از پیام رسان‌های خارجی خدمات ارائه دهند ولی با وجود این افزایش بسیار کاربران در زمان قطعی اینترنت جهانی، همکاران فنی ما در پیام رسان‌های بومی تلاش کردند ظرفیت پیام رسان‌های خود را افزایش دهند.

انجیدنی با اشاره به اینکه بیشترین مشکلی که به خدمات‌رسانی پیام رسان‌های بومی ضربه زد، ارتباطات مخاطبان در داخل کشور بود، افزود: مشکل ارتباطات و دسترسی کاربران با اختلال بالایی مواجه شد به‌طوری که کاربران امکان دسترسی به سایت‌هایی که در داخل کشور هم هاست شده بود، نداشتند، چه برسد به پیام رسان‌های بومی.

دلیل این اختلال هم این بود که در ابتدای قطعی اینترنت جهانی، شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت مسیریابی درستی نداشتند. از آنجایی که مسیریابی آنها بیشتر روی درگاه بین‌المللی انجام می‌شود به همین دلیل باعث شد تا با قطعی درگاه اینترنت جهانی قطع و مشتریان با اختلال ارتباطی مواجه شدند و امکان دسترسی به پیام رسان‌های بومی نیز فراهم نبود.

مدیرعامل پیام رسان برگزیده بومی کشور در ادامه درباره تاب‌آوری این پیام رسان نیز گفت: آماری که از میزان مصرف ترافیک پیام رسان گپ به‌دست آوردیم، نشان می‌دهد که رکورد خوبی را در این زمینه در دنیا زدیم، چرا که نه تنها در بعضی لحظه‌ها به‌صورت میانگین 27 برابر و از نظر تاب‌آوری نیز 30 برابر رشد کردیم.

وی افزود: این نشان می‌دهد اگر پیام رسان‌های بومی بخواهند می‌توانند رشد کنند و با ارتقای ظرفیت خود به تقاضای بالای کاربران نیز پاسخ دهند، چرا که وقتی پیام رسان‌های بومی می‌توانند در عرض چند روز ظرفیت‌های خود را از نظر سخت افزاری و نرم افزاری ارتقا دهند قطعاً در عرض یک یا دو ماه می‌توانند نیازهای کاربران را برآورده کنند.

مدیرعامل پیام رسان «گپ» در پاسخ به این سؤال که حاکمیت برای ارتقای پیام رسان‌های بومی باید چه اقدام‌هایی انجام دهد گفت: حاکمیت باید دسترسی به ارائه خدمات از طریق این پیام رسان‌های فراهم کند تا عاملی تشویقی برای استفاده از آنها از طرف کاربران داخلی باشد. به‌عنوان مثال سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند امکان تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی را از طریق پیام رسان‌های بومی برای کاربران ایجاد کند.

از سوی دیگر باید سرعت دسترسی به پروژه‌های داخلی را بیشتر از پروژه‌های خارجی بیشتر کند تا در نهایت پیام رسان‌های بومی رشد کنند.ضعف در لایه‌های ابری و محتوایی«می‌توان گفت پیام رسان‌های بومی نسبت به دو سال گذشته رشد خوبی کرده‌اند و در مجموع با توجه به اختلال‌هایی که در زمینه دسترسی‌های ارتباطی در چند.

.....


کد خبر : 1068771  |  شبکه ایران

اخبار مرتبط

پربیننده ترین خبرها

آخرین عکسهای خبری