×
سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
۲ ۱۳۹۸/۲/۲۵ ۲۲:۴۷

چربی شیر باید چقدر باشد؟

چربی شیر باید چقدر باشد؟ این روزها افزایش لبنیات پرچرب در سوپرمارکت‌ها و تمایل مردم به مصرف آنها باعث نگرانی کارشناسان تغذیه و متخصصان قلب و عروق شده است چراکه تجمع چربی در بدن، اثر مستقیم بر رگ‌های قلب دارد و باعث تصلب شرایین می‌شود.
در حقیقت مصرف لبنیات پرچرب در درازمدت باعث بروز فشارخون و تنگ‌شدن رگ‌های اصلی قلب می‌شود و اگر مصرف این‌گونه چربی‌ها بدون تحرک و ورزش هم باشد، این خطر تشدید خواهد شد. به گزارش بهداشت نیوز: شیر، نوشیدنی‌ای بسیار مغذی و سرشار از کلسیم، پروتئین،‌ ویتامین‌های گروه B، به‌خصوص ویتامین B2 است و به همین دلیل باید در وعده غذایی صبحانه یا میان‌وعده‌ها گنجانده شود اما این روزها افزایش لبنیات پرچرب در سوپرمارکت‌ها و تمایل مردم به مصرف آنها باعث نگرانی کارشناسان تغذیه و متخصصان قلب و عروق شده است چراکه تجمع چربی در بدن، اثر مستقیم بر رگ‌های قلب دارد و باعث تصلب شرایین می‌شود.
در حقیقت مصرف لبنیات پرچرب در درازمدت باعث بروز فشارخون و تنگ‌شدن رگ‌های اصلی قلب می‌شود و اگر مصرف این‌گونه چربی‌ها بدون تحرک و ورزش هم باشد، این خطر تشدید خواهد شد. از سوی دیگر، هنوز فرهنگ صحیح استفاده متعادل از موادغذایی در جامعه جا نیفتاده است، به‌طوری که در برنامه غذایی خیلی از خانواده‌ها، لبنیاتی مانند شیر یا جایگاهی ندارد یا آنقدر بیش‌ازحد مصرف می‌شود که باعث ایجاد کم‌خونی در کودکان و بزرگسالان یا افزایش فشارخون در آنها می‌شود درحالی که تناسب، تعادل و تنوع، 3 اصل تغذیه است.
بنا به توصیه متخصصان، چربی لبنیات مصرفی نباید بیش از 2/5 درصد باشد، مگر در موارد خاص؛ مثلا افزایش وزن در افراد لاغر یا کودکان دچار سوءتغذیه و سوءجذب و افراد مبتلا به بیماری‌های کاهش‌دهنده وزن مانند سرطان.البته میزان شیر مورد نیاز افراد مختلف با هم تفاوت دارد؛ کودکان زیر 7 سال روزانه به 1/5 لیوان شیر، نوجوانان در سن رشد و سنین 7 تا 12 سال 2 لیوان و پسرها در سن بلوغ به 3 لیوان شیر و دختران در این سن به 5/2لیوان شیر در روز نیاز دارند.
. خانم‌های شیرده و باردار هم باید روزی 3 تا 3/5 لیوان.....

کد خبر : 471928  |  بهداشت نیوز