×
شنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۸
۳۲ ۱۳۹۸/۴/۴ ۰۴:۲۳

لابیرنت مرگ یک کودک

دراماتورژ و کارگردان: مهدی صباغینویسنده: دیوید لیندزی ابربازیگران: معصومه رحمانی، شیرین اسماعیلی، مهدی صباغی، مهدیه کوهستان، مانی رحمانی علاوه بر آن بازنویسی، کارگردانی را آسان می‌کند. در روند بازنویسی بازیگران می‌توانند بداهه گویی داشته باشند و به نقش نزدیک شوند و به‌همین دلیل از اجرای عین متن پرهیز می‌کنند.

اما بازنویس اثر دارای وجوه مثبت و منفی است. لانه خرگوش نوشته دیوید لیندزی ابرکه توسط مهدی صباغی کارگردانی شده و تا پایان خرداد ماه درسالن سایه مجموعه تئاتر شهر و در ساعت 45و 8 دقیقه اجرا می‌شود؛ یکی از این گونه بازنویسی‌ها است. محور اصلی داستان لانه خرگوش حفظ شده است. داستان از این قرار است که بکا و هویی پسرشان را بر اثر یک سانحه رانندگی از دست داده‌اند و حال دارای یک دوگانگی و پیچیدگی ارتباطی شده‌اند.

نوعی از دوگانگی که رو به سوی اضمحلال خانواده‌شان پیش می‌رود. خاطرات Dany پسر چهار ساله‌شان در زندگی این دو جاری است. اساساً نمایشنامه از اجرای مهدی صباغی بسیار طولانی‌تر است و قطعاً بخش‌هایی که از درمان گروهی والدین به طور کلی حذف شده است. اما محوریت فاجعه، از دست دادن کودک چهار ساله و دو گانگی شخصیت مادر-بکا- تأکید می‌شود.

که اساساً منطق اصلی اثر را دنبال می‌کند. اما نوعی از ایرانیزه شدن دیالوگ‌ها و بازی‌ها بخصوص بازی معصومه رحمانی وجود دارد. به نظر می‌رسد با ایرانیزه کردن، نحوه پذیرش نقش آسان شده؛ اما روال بازی‌ها وآمبیانس کلی اثر به نوعی ایرانی شده است. همچنین بازی‌ها اساساً به بازی‌های سینمایی نزدیک هستند و سکوت در بازی بکا نقش بسیار پراهمیتی دارد که بخوبی کارگردان در نظر گرفته است.

در عین حال ریشه‌هایی از ژانر گروتسک در این اثر دیده می‌شود که باعث خنده تماشاگران در اثری دراماتیک می‌شود. به جز نگاه بازنویسی که به‌صورت موجز به تأثیر آن پرداختیم؛ طراحی صحنه نیز قابل تأمل است.استفاده از رنگ سفید، یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های طراحی صحنه که به نوعی یادآور معصومیت، پاکی کودکشان می‌تواند باشد و نوعی از نهیلیسم را در روابط فردی پدر و مادر تأکید می‌کند.

به نحوی که می‌توان جمله «دیگر هیچ چیزی اهمیت ندارد» را عنوان کرد. درک موقعیت دردناک از دست دادن یک کودک چهار ساله برای یک پدر و مادر در طراحی رنگ سفید نوعی از دوگانگی و تحمل شرایط نهیلیستی به‌صورت یک لابیرنت بی‌انتها را یادآوری می‌کند و طراحی بروشور بخوبی مبین لابیرنت بی‌پایان است.

در عین حال نوعی از صحنه‌بندی اپیزودیک مشاهده می‌شود که با تغییر روال نور صورت می‌گیرد و شخصیت‌های دیگر به آرامی وارد صحنه می‌شوند و در موقعیتی نور می‌رود، در حالی که بخش دیگری از صحنه نور می‌آید و بازیگران به آن سو حرکت می‌کنند که نوعی تلفیق هنرتدوین در یک اثر نمایشی است و بخوبی ویژگی‌های سینمایی لانه خرگوش را یادآوری می‌کند.

لانه خرگوش تئاترشهر - سالن سایه اردیبهشت و خرداد ۹۸ ساعت اجرا: ۲۰:۴۵۶۰ دقیقه .

.....


کد خبر : 659331  |  شبکه ایران