×
پنج‌شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۸
۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲۶ ۰۰:۲۱

کلسیم بخورید سالم بمانید

کلسیم بخورید سالم بمانید
کته مهمی که وجود دارد این است که بیشتر افراد از میزان نیاز بدن به کلسیم اطلاعی ندارند و نمی‌دانند از چه طریقی این کلسیم را دریافت کنند. به گزارش بهداشت نیوز: یکی از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در بدن که باید به میزان کافی وجود داشته باشد کلسیم است.

این ماده معدنی بیش از سایر مواد برای سلامتی ما ضروری است. کلسیم به محکم بودن استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و نقش مهمی در سلامت قلب و عروق و عملکرد عضلات دارد.مقدار کلسیم مورد نیاز برای بدن افراد بزرگ‌سال به صورت روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم است. برای زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال این مقدار به ۱۲۰۰ میلی‌گرم افزایش پیدا می‌کند و برای کودکان بین ۴ تا ۱۸ گرم ۱۳۰۰ میلی‌گرم کافی است.

نکته مهمی که وجود دارد این است که بیشتر افراد از میزان نیاز بدن به کلسیم اطلاعی ندارند و نمی‌دانند از چه طریقی این کلسیم را دریافت کنند. برای اینکه بدانید کلسیم چه فوایدی برای بدن شما دارد و چطور می‌توانید آن را تأمین کنید این گزارش را بخوانید.کلسیم چیست؟همان‌طور که گفته شد کلسیم یک عنصر شیمیایی بسیار مهم برای بدن است.

نشانه شیمیایی کلسیم “Ca” است. کلسیم در بسیاری از غذا‌ها وجود دارد. همه انسان‌ها برای ساختن و حفظ استخوان‌های قوی و ارتباطات سالم بین مغز و قسمت‌های مختلف بدن به مقدار مشخصی کلسیم نیاز دارند. در بدن انسان بیش از هر مواد معدنی دیگر کلسیم وجود دارد. جالب این است که کلسیم تا سن ۲۰ الی ۲۵ سالگی به تقویت استخوان‌ها ادامه می‌دهد، اکثر انسان‌ها در این سن به رشد کافی رسیده‌اند.

بعد از این سن کلسیم فعالیتش را در بدن تغییر می‌دهد و شروع به تعمیر و نگهداری از استخوان و همچنین کاهش از دست دادن ضخامت استخوان‌ها می‌کند. این اتفاق یک بخش طبیعی از روند بالا رفتن سن است. در این میان افرادی که کلسیم دریافتی آن‌ها قبل از سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی کم باشد، در مراحل بعدی زندگی به‌طور قابل‌توجهی در معرض ابتلا به بیماری استخوان شکننده یا پوکی استخوان هستند، زیرا کلسیم از استخوان‌ها به عنوان منبع ذخیره، جذب می‌شود.

تقریباً همه کلسیم در دندان‌ها و استخوان ذخیره می‌شود، که به ساختار آن‌ها کمک می‌کند و باعث محکم شدن آن‌ها می‌شود.از دیگر کار‌های مهمی که کلسیم در بدن انسان انجام می‌دهد آزاد‌سازی هورمون‌ها و آنزیم‌ها است؛ و درعین‌حال به خون‌رسانی رگ‌های خونی در سراسر بدن کمک می‌کند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی صورت گرفت نشان داد که دریافت کلسیم کافی در اوایل زندگی می‌تواند بعد‌ها از فرد در مقابل بیماری چاقی محافظت کند.خوراکی‌های کلسیم‌دارشیر کم‌چربی یا بدون چربی برای دریافت کلسیم بهترین انتخاب است. بیشتر افراد حداقل به ۳ وعده مصرفی از گروه شیر برای تأمین نیاز کلسیم روزانه احتیاج دارند.

. تقریباً ۳۰ درصد کلسیم از فرآورده‌های شیر جذب می‌شود.پنیر هم مثل شیر از خانواده لبنیات است و مشخصاً دارای مقدار زیادی کلسیم است. میزان کلسیم موجود در پنیر‌ها متفاوت است، ولی اکثر پنیر‌ها منبع عالی‌ای از کلسیم هستند.مثلاً پنیر.....


کد خبر : 899370  |  بهداشت نیوز

پربیننده ترین خبرها

آخرین عکسهای خبری